Lillehammer Lyd og Lys

Besøk vår Youtubekanal

Vi har startet Youtube-kannal

Nybegynnertips for ferske arrangører

Det finnes naturlig nok uendelig mange typer arrangementer som alle har forskjellige behov. Rådene under er relativt generelle og selv om de i hovedsak er myntet på ferske konsertarrangører eller privatpersoner som skal leie inn musikk til en fest eller for eksempel firmajulebordet, vil det være en del punkter som kan være greie å ha med seg for alle som skal ha en tilstelning.

10 grunnregler:

1.) Klare avtaler!

Har dere alle tillatelser og nabovarsel i orden?
Skriv alltid kontrakter, både med artister og frivillige. Følg opp din del for å opprettholde ditt gode rykte. Hvem skal komme når og hva skal stå klart når de kommer?
Kjenn de du jobber med, er det noen som kanskje trenger å høre ting flere ganger?

2.) Totalopplevelse på liten plass

Hvilke andre aktiviteter fungerer det greit å ha i lokalene samtidig som klargjøring/lydprøver? Slamring med møbler under lydsjekk fungerer for eksempel ikke så bra. Det er heller ikke så gunstig om alle publikummere hører hele bandets repertoar under lydsjekken eller må være vitne til hele oppriggen mens de spiser. Virker det kaotisk påvirker dette både bandet, de frivillige og publikums totalopplevelse av arrangementet.

3.) Praktisk ting for leverandør

Hvilken vareinngang skal benyttes? Må det måkes snø fra denne? Har den som er til stede nøkkel til denne døra? Står det tomgods eller annet rot i veien for vareinngangen?

4.) Strøm

Hvor mye strøm trenger det tekniske utstyret? Husk å spørre de som kommer om dette i god tid. Det er viktig at arrangør stiller med den strømmen som er avtalt og at det sjekkes dagen før at denne virker.
De uttakene som er satt av til teknikken må ikke brukes til andre ting (Typisk: Vaffeljern, kaffetraktere osv).

5.) Praktiske ting for underholdning

Trenger musikerne eller teknikerne bærehjelp? Ofte blir man enige om at arrangør stiller med bærehjelp for å spare noen kroner, da slipper lydfirma komme med fullt så mange ansatte. Kommer det teknikere for å laste inn og sette opp utstyr før musikerne kommer? Er det medbrakt eller innleid tekniker? Hvor lang lydsjekk trenger musikerne?

6.) This Town Ain't Big Enough for Both of Us!

Hvor skal underholdningen oppholde seg? Hvor stor plass trenger bandet til å spille på? Finnes det en scene eller noe annet til stede som får de litt opp fra bakken? Mange musikere har opplevd at noen swingdanser inn i et mikrofonstativ slik at de får mikrofonen rett i munnen!
Hvor skal musikerne og teknikerne oppholde seg mellom lydsjekk og konsert og evt i pausene?
Husk at konserter der det er med lydtekniker og/eller lystekniker trengs det å settes av litt plass også i salen slik at teknikerne kan sette opp og betjene miksebordene sine derfra.

7.) Mat og drikke

Hva skal musikerne og teknikerne leve av mens de er på besøk hos dere? Våre arbeidsdager er ofte lange. På konsertdager er det ofte 14-18 timer fra man drar hjemmefra til man kommer tilbake. Det er sjelden man rekker å få laget seg noe mat på spillejobb.
Selv om man har med matpakker, osv, er det ikke urimelig om arrangør stiller med et allright varmt måltid i en av dagens pauser. Litt frukt, snacks brus/juice og brødmat på oppholdsrommet der bandet/teknikerne eventuelt skal vente er aldri en dum idé.
På scenen bør det finnes vann, dette gjelder både for musikalske fremføringer eller foredrag. Hvis man setter frem flaskevann så sørg for at dette er uten kullsyre, det er ubehagelig for mange å synge/snakke med kullsyre i magen.

8.) En god dialog med vaktmester/ansvarlig på huset.

Hvem holder lokalene oppe etter at festen er over? Jobben er langt fra over når musikken stanser. Etter nedrigg må det være noen til stede for å låse ut folk og utstyr. Husk å skru av tidsinnstilte alarmer. Noen ganger foregår utlasting dagen etter.

9.) Sikkerhet

Vakthold. Vi opplever dessverre alt for ofte at det frivillige vaktlaget sitter og drikker kaffe i billettluka mens det er flere hundre gjester i lokalet/salen og den eneste som ser ut til å være på jobb er lyd/lys-teknikeren. Arrangør bør i det minste ha en vakt ved inngangen til lokalet der det er konsert, samt en streifvakt som kommer og går. Serveres det alkohol bør det være minst en vakt ved scenen. Husk ørepropper til scenevaktene, helst til alle ansatte.
Dersom det skal benyttes røykmaskiner må man ofte skru av røykvarslingsanlegg. Mange steder betyr dette at man må ta en prat med vaktmester noen dager i forveien, så husk å planlegge dette. Moderne røykvarslingsanlegg kan man stenge av i de sonene det skal være røyk, slik at det fremdeles er røykvarsling i ubrukte rom, loft, osv.
Pass på å informere vakter o.l. om at røykvarslingsanlegget er skrudd av ettersom vakter og andre ansatte nå fungerer som brannmeldere. Så lenge det er folk på jobb som følger med og anlegget er programmert til å slå seg på etter at man er ferdig med røyken bør dette forløpe helt problemfritt og er rutinepraksis.

10.) Ha is i magen

Ting tar tid, som regel dobbelt så mye som du tror.
Deleger arbeidet, ikke ta på deg alt selv.
Søk råd hos erfarne arrangører.
Markedsfør deg rett, ikke mas på publikummet ditt.
Ha alltid en PlanB

Ord og uttrykk det er greit å ha med seg

Mange ord og uttrykk i vår bransje stammer fra engelsk og de som har jobbet i faget en stund benytter ofte disse uten å tenke seg om. Her har vi tatt med noen ord og uttrykk du kanskje vil møte som arrangør.
  • Rider: Et dokument bookingagenten til artistene eller artistene selv sender ut i forkant av kontrakskriving. Dette dokumentet er å regne som en del av kontrakten og hvis man skriver under samtykker man til det som står i rider. Her kan det forhandles dersom man er uenig - i forkant! Etterpå er det for sent.
  • Teknisk rider: Et dokument som beskriver artistenes teknikkbehov. Arrangør sender dette videre til lokalt lyd/lys-firma for å få et kostnadsoppsett før arrangøren sier ja til å leie inn artistene.
  • Hospitality rider: Beskriver bandenes behov innen kost og losji samt enkelte andre forhold rundt deres opphold på konsertstedet.
  • Get-in: Ankomst-tidspunkt for opprigg og klargjøring og/eller lydprøve.
  • Back-stage: Oppholdsrom artistene disponerer fra de kommer til de drar igjen. Gjerne bak scenen på konsertsteder. Husk at dette er artistenes "stue" når de reiser. Greit å gjøre det litt hyggelig å være på dette rommet.
    Her settes det gjerne frem mat og drikke som er beskrevet i rider eller annen avtale. Bagasje og liknende må kunne ligge trygt på et slikt rom!
  • Buy-out: For at arrangør skal slippe å lage mat til artistene blir man ofte enige om at hver person i følget får en sum penger slik at de selv kan kjøpe den middagen de ønsker/tåler.
  • Dagrom: Hotellrom artistene benytter til å dusje/skifte dersom det ikke skal overnattes.
  • Bærehjelp: Personer arrangøren stiller med for å laste inn og ut tungt utstyr. Det er gode penger å spare for arrangør her, ettersom lydfirma/band ofte kan stille med færre folk på jobb om arrangør stiller med friske, oppegående og edru bærehjelpere.
  • FOH: Front of house. Forkortelse for teknikerposisjon, der hvor miksebordene settes opp ute i salen.
  • Backline: Samlebegrep for instrumenter og instrumentforsterkere. Man bør forstå at det er forskjell mellom dette og det øvrige lydutstyret. Det finnes ofte en egen backline-rider som må følges på konserter der bandet kommer med fly. Kommer de i bil/buss er det vanligere at artistene har med egen backline. Noen ganger stiller lydfirmaet med backline, mens andre ganger er det egne firma som driver kun med backline som leverer backlineutstyr dersom artistene ikke kommer med eget. Backlineutstyret er det svært viktig at har høy kvalitet og tilsvarer det som står i backlinerider, da dette er verktøyene musikerne skal utfolde seg på.
  • PA: Samlebegrep for alt mulig lydutstyr annet enn backline, men ofte brukes det som begrep for å beskrive kun høytalersystemet.